Jednolity tekst statutu stowarzyszenia
Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze
(uwzględniający zmiany uchwalone przez WZC 04.04.2014 i 15.06.2018)
Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS XIII Wydz. Gospodarczy dla m.st. Warszawy 0000115475
§1
Stowarzyszenie pod nazwą: Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r, – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.Nr 20, poz, 104 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu. Stowarzyszenie działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami, zgodnie z przepisami prawa miejscowego. Siedzibą Stowarzyszenia jest m. st. Warszawa.
§2
Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz budowania zrozumienia i współpracy między środowiskami akademickimi i środowiskami gospodarczymi oraz wspieranie procesów modernizacji gospodarki i szkolnictwa.
§3
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
a) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących gospodarki, nauki i szkolnictwa,
b) organizowanie seminariów i konferencji,
c) przyznawanie wyróżnień i nagród dla osób prowadzących lub podejmujących działalność zgodną z celami Stowarzyszenia.
§4
Dla realizacji swoich celów Stowarzyszenie będzie współpracować z organizacją o nazwie Business-Higher Education Forum działającą w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Współpraca ta może być rozszerzona na inne podmioty krajowe i zagraniczne.
§5
Członkami Stowarzyszenia mogą być krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne.
Stowarzyszenie ma następujących członków:
a) Członków zwyczajnych,
b) Senatorów,
c) członków wspierających.
1. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być rektorzy uczelni oraz osoby fizyczne kierujące podmiotami prawnymi, a w szczególności podmiotami gospodarczymi.
2. Senatorami Stowarzyszenia mogą zostać Członkowie zwyczajni, którzy przestaną spełniać wymagania p.1, a w dalszym ciągu chcą działać na rzecz Stowarzyszenia.
3. Osoby prawne popierające cele Stowarzyszenia, mogą stać się członkami wspierającymi Stowarzyszenia.
§6
1. O przyjęciu w poczet Członków zwyczajnych Stowarzyszenia
decyduje Zarząd na wniosek zainteresowanego, poparty rekomendacjami
dwóch Członków zwyczajnych lub Senatorów.
Założyciele stają się Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia z chwilą jego rejestracji.
O ponownym przyjęciu w poczet Członków zwyczajnych Senatora, po
spełnieniu wymagań § 5 p.1 Statutu decyduje Zarząd na wniosek
zainteresowanego.
2. O przyjęciu w poczet Senatorów decyduje Zarząd na wniosek zainteresowanego Członka zwyczajnego.
3. O przyjęciu w poczet członków wspierających decyduje Zarząd na wniosek zainteresowanego podmiotu.
4. Członkostwo w Stowarzyszeniu wygasa:
a) wskutek rezygnacji członka złożonej na piśmie do Zarządu,
b) na podstawie uchwały Zarządu podjętej w razie naruszenia przez
członka niniejszego Statutu. Podjęcie uchwały o wygaśnięciu członkostwa
poprzedzone jest przedstawieniem przez Zarząd członkowi pisemnych
zarzutów dotyczących naruszenia przez niego niniejszego Statutu oraz
udzieleniem członkowi miesięcznego terminu na ustosunkowanie się do
przedstawionych zarzutów,
c) na podstawie uchwały Zarządu stwierdzającej niespełnianie przez Członka zwyczajnego wymagań § 5 p.1 Statutu,
d) wskutek utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego lub śmierci Członka zwyczajnego albo Senatora.
§7
Członkowie mają prawo do udziału we wszelkiej, zgodnej z celami
statutowymi oraz przepisami prawa, działalności Stowarzyszenia, a także
prawo do uzyskiwania od Zarządu wglądu we wszystkie dokumenty
Stowarzyszenia.
Członkowie zwyczajni oraz Senatorowie mają prawo wybierać oraz być
wybieranymi do władz Stowarzyszenia, przy czym Senatorowie nie mogą być
wybierani do Zarządu Stowarzyszenia.
Zmiana statusu z Członka zwyczajnego na Senatora w czasie trwania
kadencji Zarządu nie powoduje utraty kwalifikacji do pracy w Zarządzie
Stowarzyszenia.
Członkowie mają obowiązek współdziałać w zakresie osiągania celów
statutowych Stowarzyszenia oraz stosować się do postanowień Statutu.
Członkowie mają obowiązek uiszczania składek zgodnie z zasadami określonymi przez Zarząd.
§8
Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
Władze Stowarzyszenia podejmują uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów oddanych przez obecnych członków. Do ważności uchwał
Zarządu i Komisji Rewizyjnej wymagana jest obecność co najmniej połowy
składu danego organu. W przypadku uchwał, o których mowa w § 6 p. 4b,
wymagana jest większość 2/3 głosów. Do ważności uchwał Walnego Zebrania
Członków wymagana jest obecności co najmniej połowy członków
uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie
uchwały są ważne bez względu na liczbę obecnych członków, o ile dalsze
postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
§9
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) powoływanie i odwoływanie Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa,
b) powoływanie i odwoływanie Komisji Rewizyjnej, w tym jej Przewodniczącego,
c) zatwierdzanie budżetu Stowarzyszenia,
d) zatwierdzanie programów i planów działalności Stowarzyszenia,
e) przyjmowanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia,
f) określanie kierunków działalności Stowarzyszenia,
g) uchwalanie zmian statutu Stowarzyszenia,
h) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków dotyczących zmian
Statutu (g) oraz rozwiązania Stowarzyszenia (h) niezbędna jest
bezwzględna większość głosów, w obecności przynajmniej połowy członków
uprawnionych do głosowania.
§10
1. Posiedzenia Walnego Zebrania Członków zwołuje Zarząd nie
rzadziej niż raz na rok z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek
Komisji Rewizyjnej albo co najmniej 1/5 członków.
2. Posiedzenie Walnego Zebrania powinno się odbyć nie później niż w
ciągu dwóch tygodni od daty zgłoszenia takiego wniosku.
3. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zebrania Członków powinno być
sporządzone w formie pisemnej i doręczone nie później niż na tydzień
przed datą Walnego Zebrania bezpośrednio, przesyłką poleconą lub w
formie elektronicznej. Zawiadomienia będą uważane za doręczone po
uzyskaniu pokwitowania odbioru. Zawiadomienie przekazane w formie
elektronicznej będzie
uważane za doręczone wraz z otrzymaniem potwierdzenia odczytania zawiadomienia.
4. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zebrania Członków powinno
zawierać informacje o miejscu i terminach Zebrania. Drugi termin nie
może być wyznaczony wcześniej niż po upływie pół godziny po pierwszym
terminie.
§11
Do kompetencji Zarządu należy prowadzenie wszelkich spraw nie
zastrzeżonych dla kompetencji Walnego Zebrania Członków lub Komisji
Rewizyjnej w tym zwłaszcza reprezentowanie oraz kierowanie
Stowarzyszeniem. Zarząd składa się z 5 osób, w tym Prezesa oraz
Wiceprezesa, reprezentujących oba gromadzone w stowarzyszeniu
środowiska, powoływanych przez Walne Zebranie Członków na okres 4 lat.
Po upływie połowy kadencji, Zarząd może uchwalić powierzenie funkcji
Prezesa dotychczasowemu Wiceprezesowi, a Wiceprezesa dotychczasowemu
Prezesowi. W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu w
trakcie trwania kadencji Walne Zebranie Członków dokonuje wyborów
uzupełniających członka/ów Zarządu.
Do ważności oświadczeń woli składanych przez Zarząd, w tym w
zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia, wymagane jest
współdziałanie dwóch członków Zarządu lub członka Zarządu wraz z
pełnomocnikiem Zarządu, a do ustanowienia pełnomocnika Zarządu
współdziałanie Prezesa i członka Zarządu. Do przyjmowania skierowanych
do Stowarzyszenia oświadczeń woli osób trzecich upoważniony jest każdy
członek i pełnomocnik Zarządu.
§12
Komisja Rewizyjna, zwana dalej „Komisją”, jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia. Komisja składa się z 3 osób wybieranych przez Walne Zebranie Członków na okres 4 lat. W przypadku zmniejszenia się liczby członków Komisji w trakcie trwania kadencji Walne Zebranie Członków dokona wyborów uzupełniających członka/ów Komisji.
§13
Do kompetencji Komisji należy:
a) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym
zwłaszcza bilansu oraz rachunku wyników, dokonywana przynajmniej raz w
roku,
b) przedkładanie Zarządowi wniosków pokontrolnych oraz sprawdzanie ich wykonania,
c) składanie Walnemu Zebraniu Członków dorocznego pisemnego
sprawozdania ze swojej działalności oraz wyników prowadzonych kontroli.
§ 14
Stowarzyszenie uzyskuje środki finansowe z następujących źródeł:
a) składki członkowskie,
b) granty, dotacje, darowizny, spadki i zapisy oraz ofiary publiczne,
c) dochody z majątku Stowarzyszenia.
§15
Wysokość i tryb płacenia składek członkowskich określa Zarząd.
§16
W przypadku rozwiązania stowarzyszenia jego majątek zostanie przekazany Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej.