Jednolity tekst statutu stowarzyszenia
Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze
(uwzględniający zmiany uchwalone przez WZC: 04.04.2014, 15.06.2018 oraz 30.06.2023)
Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS XIII Wydz. Gospodarczy dla m.st. Warszawy 0000115475
§1
Stowarzyszenie pod nazwą: Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze, zwane dalej
„Stowarzyszeniem”, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r, – Prawo o
stowarzyszeniach (Dz.U.Nr 20, poz, 104 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
Stowarzyszenie działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami,
zgodnie z przepisami prawa miejscowego. Siedzibą Stowarzyszenia jest m. st. Warszawa.
§2
Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz budowania zrozumienia i współpracy
między środowiskami akademickimi i środowiskami gospodarczymi oraz wspieranie
procesów modernizacji gospodarki i szkolnictwa.
§3
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
a) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących gospodarki, nauki i szkolnictwa,
b) organizowanie seminariów i konferencji,
c) przyznawanie wyróżnień i nagród dla osób prowadzących lub podejmujących
działalność zgodną z celami Stowarzyszenia.
§4
Dla realizacji swoich celów Stowarzyszenie będzie współpracować z organizacją o nazwie
Business-Higher Education Forum działającą w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Współpraca ta może być rozszerzona na inne podmioty krajowe i zagraniczne.
§5
Członkami Stowarzyszenia mogą być krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne.
Stowarzyszenie ma następujących członków:
a) Członków zwyczajnych,
b) Senatorów,
c) członków wspierających.
1. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być rektorzy uczelni oraz osoby fizyczne
kierujące podmiotami prawnymi, a w szczególności podmiotami gospodarczymi.
2. Senatorami Stowarzyszenia mogą zostać Członkowie zwyczajni, którzy przestaną
spełniać wymagania p.1, a w dalszym ciągu chcą działać na rzecz Stowarzyszenia.
3. Osoby prawne popierające cele Stowarzyszenia, mogą stać się członkami
wspierającymi Stowarzyszenia.
§6
1. O przyjęciu w poczet Członków zwyczajnych Stowarzyszenia decyduje Zarząd na
wniosek zainteresowanego, poparty rekomendacjami dwóch Członków zwyczajnych lub
Senatorów.
Założyciele stają się Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia z chwilą jego rejestracji.
O ponownym przyjęciu w poczet Członków zwyczajnych Senatora, po spełnieniu
wymagań § 5 p.1 Statutu decyduje Zarząd na wniosek zainteresowanego.
2. O przyjęciu w poczet Senatorów decyduje Zarząd na wniosek zainteresowanego
Członka zwyczajnego.
3. O przyjęciu w poczet członków wspierających decyduje Zarząd na wniosek
zainteresowanego podmiotu.
4. Członkostwo w Stowarzyszeniu wygasa:
a) wskutek rezygnacji członka złożonej na piśmie do Zarządu,
b) na podstawie uchwały Zarządu podjętej w razie naruszenia przez członka niniejszego
Statutu. Podjęcie uchwały o wygaśnięciu członkostwa poprzedzone jest przedstawieniem
przez Zarząd członkowi pisemnych zarzutów dotyczących naruszenia przez niego
niniejszego Statutu oraz udzieleniem członkowi miesięcznego terminu na ustosunkowanie
się do przedstawionych zarzutów,
c) na podstawie uchwały Zarządu stwierdzającej niespełnianie przez Członka zwyczajnego
wymagań § 5 p.1 Statutu,
d) wskutek utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego lub śmierci Członka
zwyczajnego albo Senatora.
§7
Członkowie mają prawo do udziału we wszelkiej, zgodnej z celami statutowymi oraz
przepisami prawa, działalności Stowarzyszenia, a także prawo do uzyskiwania od Zarządu
wglądu we wszystkie dokumenty Stowarzyszenia.
Członkowie zwyczajni oraz Senatorowie mają prawo wybierać oraz być wybieranymi do
władz Stowarzyszenia, przy czym Senatorowie nie mogą być wybierani do Zarządu
Stowarzyszenia.
Zmiana statusu z Członka zwyczajnego na Senatora w czasie trwania kadencji Zarządu
nie powoduje utraty kwalifikacji do pracy w Zarządzie Stowarzyszenia.
Członkowie mają obowiązek współdziałać w zakresie osiągania celów statutowych
Stowarzyszenia oraz stosować się do postanowień Statutu.
Członkowie mają obowiązek uiszczania składek zgodnie z zasadami określonymi przez
Zarząd.
§8
Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
Ciałem doradczym i konsultacyjnym Stowarzyszenia jest Rada PFAG. Władze
Stowarzyszenia podejmują uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
oddanych przez obecnych członków. Do ważności uchwał Zarządu i Komisji Rewizyjnej
wymagana jest obecność co najmniej połowy składu danego organu. W przypadku
uchwał, o których mowa w § 6 p. 4b, wymagana jest większość 2/3 głosów. Do ważności
uchwał Walnego Zebrania Członków wymagana jest obecności co najmniej połowy
członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie
uchwały są ważne bez względu na liczbę obecnych członków, o ile dalsze postanowienia
Statutu nie stanowią inaczej.
§9
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) powoływanie i odwoływanie Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa,
b) powoływanie i odwoływanie Komisji Rewizyjnej, w tym jej Przewodniczącego,
c) zatwierdzanie budżetu Stowarzyszenia,
d) zatwierdzanie programów i planów działalności Stowarzyszenia,
e) przyjmowanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia,
f) określanie kierunków działalności Stowarzyszenia,
g) uchwalanie zmian statutu Stowarzyszenia,
h) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
i) rekomendowanie Zarządowi co najmniej 2/3 składu Rady PFAG.
Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków dotyczących zmian Statutu (g) oraz
rozwiązania Stowarzyszenia (h) niezbędna jest bezwzględna większość głosów, w
obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§10
1. Posiedzenia Walnego Zebrania Członków zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz na rok z
własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej albo co najmniej 1/5
członków.
2. Posiedzenie Walnego Zebrania powinno się odbyć nie później niż w ciągu dwóch
tygodni od daty zgłoszenia takiego wniosku.
3. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zebrania Członków powinno być sporządzone w
formie pisemnej i doręczone nie później niż na tydzień przed datą Walnego Zebrania
bezpośrednio, przesyłką poleconą lub w formie elektronicznej. Zawiadomienia będą
uważane za doręczone po uzyskaniu pokwitowania odbioru. Zawiadomienie przekazane w
formie elektronicznej będzie uważane za doręczone wraz z otrzymaniem potwierdzenia
odczytania zawiadomienia.
4. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zebrania Członków powinno zawierać informacje o
miejscu i terminach Zebrania. Drugi termin nie może być wyznaczony wcześniej niż po
upływie pół godziny po pierwszym terminie.
§11
Do kompetencji Zarządu należy prowadzenie wszelkich spraw nie zastrzeżonych dla
kompetencji Walnego Zebrania Członków lub Komisji Rewizyjnej w tym zwłaszcza
reprezentowanie oraz kierowanie Stowarzyszeniem. Zarząd składa się z 5 osób, w tym
Prezesa oraz Wiceprezesa, reprezentujących oba gromadzone w stowarzyszeniu
środowiska, powoływanych przez Walne Zebranie Członków na okres 4 lat. Po upływie
połowy kadencji, Zarząd może uchwalić powierzenie funkcji Prezesa dotychczasowemu
Wiceprezesowi, a Wiceprezesa dotychczasowemu Prezesowi. W przypadku zmniejszenia
się liczby członków Zarządu w trakcie trwania kadencji Walne Zebranie Członków
dokonuje wyborów uzupełniających członka/ów Zarządu.
Do ważności oświadczeń woli składanych przez Zarząd, w tym w zakresie praw i
obowiązków majątkowych Stowarzyszenia, wymagane jest współdziałanie dwóch
członków Zarządu lub członka Zarządu wraz z pełnomocnikiem Zarządu, a do
ustanowienia pełnomocnika Zarządu współdziałanie Prezesa i członka Zarządu. Do
przyjmowania skierowanych do Stowarzyszenia oświadczeń woli osób trzecich
upoważniony jest każdy członek i pełnomocnik Zarządu.
§12
Komisja Rewizyjna, zwana dalej „Komisją”, jest organem kontroli wewnętrznej
Stowarzyszenia. Komisja składa się z 3 osób wybieranych przez Walne Zebranie
Członków na okres 4 lat. W przypadku zmniejszenia się liczby członków Komisji w trakcie
trwania kadencji Walne Zebranie Członków dokona wyborów uzupełniających członka/ów
Komisji.
Do kompetencji Komisji należy:
a) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym zwłaszcza bilansu oraz
rachunku wyników, dokonywana przynajmniej raz w roku,
b) przedkładanie Zarządowi wniosków pokontrolnych oraz sprawdzanie ich wykonania,
c) składanie Walnemu Zebraniu Członków dorocznego pisemnego sprawozdania ze swojej
działalności oraz wyników prowadzonych kontroli.
§13
Rada PFAG, zwana dalej „Radą”, jest ciałem doradczym i konsultacyjnym
Stowarzyszenia. Rada składa się z nie więcej niż 30 osób zapraszanych przez Zarząd na
kadencję zgodną z kadencją Zarządu. W skład Rady poza Członkami i Senatorami
Stowarzyszenia mogą wchodzić także inne osoby, działające na rzecz współpracy
środowisk akademickich i gospodarczych, w szczególności przedstawiciele innych
organizacji, samorządu oraz administracji.
Pracami Rady kieruje i zwołuje jej posiedzenia Przewodniczący, wybierany na pierwszym
zebraniu Rady danej kadencji. Rada opiniuje projekty, wypracowuje propozycje służące
wzmacnianiu współpracy, inicjuje opracowania, raporty, analizy i oceny.
§ 14
Stowarzyszenie uzyskuje środki finansowe z następujących źródeł:
a) składki członkowskie,
b) granty, dotacje, darowizny, spadki i zapisy oraz ofiary publiczne,
c) dochody z majątku Stowarzyszenia.
§15
Wysokość i tryb płacenia składek członkowskich określa Zarząd.
§16
W przypadku rozwiązania stowarzyszenia jego majątek zostanie przekazany Fundacji na
Rzecz Nauki Polskiej.
Najnowsze komentarze